Wat wilde ik uitdrukken?
Ik maak hier gebruik van een metafoor om pesten uit te beelden. Cedric vergelijkt het pesten met de pikorde. Mira noemt hij de onderste kip van de pikorde. Dit inspireerde me om deze schets te maken. Ik wilde ‘het leven zoals het is: het kippenhok’ uitbeelden. Ik vergelijk het kippenhok met de speelplaats. Daar is ook een soort van pikorde. Iedereen heeft zijn plaats in de klas. Als er gepest wordt, vervult iedereen een bepaalde rol. Iedereen is op de een of andere manier betrokken. Die verschillende ‘rollen’ heb ik proberen uit te beelden.
(Zie bespreking schets)
Ik maakte er een soort cartoon van. Het is alsof het een stripverhaal is. Het is namelijk allemaal veel meer uitvergroot dan in de realiteit. De kippen zien er grappig uit, dat maakt het werk ook toegankelijker voor leerlingen. We spreken hier van antropomorfismen. De kippen krijgen een menselijke kenmerken. Doorheen de geschiedenis werden antropomorfismen ook gebruikt om kritiek te geven op dingen die fout gaan in de maatschappij of om een moraal mee te geven. Maar door dieren te gebruiken als personages in plaats van mensen, vatten de personen die in fout zijn de kritiek niet zo persoonlijk op. Daardoor worden die fouten bespreekbaar. Dat is ook mijn doel.
De inhoud van mijn werk is ook wel grappig. Maar waar ligt de grens tussen leedvermaak en humor? Tijdens de voorstelling waren er ook bepaalde momenten (bijvoorbeeld toen Cedric Mira gebruikte als tafeltje) die eigenlijk wel grappig waren, maar uiteindelijk was dit voor het personage Mira helemaal niet grappig. Mag je hier dan mee lachen?
Gesprek:
Over de voorstelling:
- Wat waren de verwachtingen voor jullie naar deze voorstelling gingen kijken?
- Zijn die verwachtingen ingelost of niet?
- Welk moment tijdens de voorstelling zal je het meest bijblijven? Waarom?
- Welk personage vond je het sympathiekst? Waarom?
Over de schets:
- Wat zie je?
- Zien alle kippen er hetzelfde uit? Wat zijn de verschillen?
- Wat doen de kippen?
- Heeft iemand van jullie kippen?
- Wat gebeurt er als je de kippen voedert? Komen ze allemaal tegelijkertijd en eten ze tegelijkertijd? Verloopt het voederen altijd even vredevol?
- Wat kan je zeggen over de plaats waar de kippen zich ten opzichte van elkaar bevinden?
- Waarom is die ene kip (haan) hoger getekend dan de andere kippen?
- Wat zijn die lijnen rond de haan? Wat zou die haan doen? (Let op de 3 kippen rechts van de haan.)
- Waarom kijken die kippen zo naar de haan op?
- Waarom is die andere kip lager getekend dan de andere kippen?
- Wat is er nog bijzonder aan die lagere kip?
- Hoe heet dat in de kippenwereld? Dat de ene kip hoger in rang is dan de andere kippen?
- Wat heeft deze tekening te maken met de voorstelling die je hebt gezien?
- Is er iets gezegd over kippen tijdens de voorstelling? Wat is er gezegd?
- Zijn er bepaalde eigenschappen van kippen die je herkent bij de personages uit de voorstelling?
- Waarom werd Mira gepest?
- Waarom wordt die onderste kip gepest denk je?
- Waarom wordt iemand gepest?
- Denk je dat als de haan uit het kippenhok gestuurd zou worden het gepest zou stoppen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten