Dag 1
Schetsen uit het Caixa Forum:
|
Mascara de Guli - Guli Mask
Maskers verbergen wie je echt bent. Je kan je enger voordoen dan je bent.
Het masker is opgebouwd uit eenvoudige vormen maar bezit toch veel karakter.
De enge grijns is zeer opvallend.
|
|
Federico Garcia Lorca - Two-Faced Clown (1927)
Twee gezichten
Het is niet omdat iemand er vrolijk uitziet dat hij zich zo voelt
Oog hebben voor diepere gevoelens
|
Deze 2 schetsen deden me beiden denken aan het fenomeen rond pesten. In een klas waar gepest wordt, kan niemand zichzelf zijn. De leerlingen dragen een masker en durven hun ware gevoelens niet te tonen. De pester doet zich stoerder voor dan hij eigenlijk is, de gepeste zal zijn miserie misschien weglachen.
|
Links: Jan Verkade - San Sebastian
Rechts: Ferdinand Gaillard - San Sebastian |
|
Daumier - San Sebastian |
|
Federico Garcia Lorca - San Sebastian |
Deze reeks werken rond de figuur San Sebastian vond ik erg boeiend omdat je een duidelijke evolutie merkt in de schilderkunst. Eerst wordt San Sebastian nog erg statisch weergegeven, maar bij Daumier is het al een schilderij met veel meer beweging en dynamiek. Dat komt vooral door de diagonale lichaamshouding. De anatomie van zijn lichaam is ook zeer waarheidsgetrouw. Maar het laatste werk valt een beetje uit de boot omdat het tafereeltje niet meer letterlijk wordt weergegeven. Je herkent enkel nog de pijlen die het lichaam van San Sebastian doorboren en zijn oog.
Ik koos deze reeks omdat het ook over lijden gaat en ik vond het boeiend om te zien hoe deze kunstenaars elk op hun manier het lijden proberen weer te geven. San Sebastian is hier een beetje de kip met de geplukte staart.
|
Deborah Beer - Poster Ginger & Fred
Een schoen met in plaats van een hak 2 vrouwenbenen. Dit beeld vond ik erg origineel omdat benen en een schoen 2 dingen zijn die altijd met elkaar worden verbonden, maar nooit op deze manier.
|
Foto's van het straatbeeld:
|
Reclame voor kippenvlees in een winkel. Het silhouet van de kip is meteen herkenbaar. Doordat ik deze foto buiten door het raam maakte, is wat zich achter mij bevindt ook zichtbaar. Namelijk Mercado San Miguel waar je allerlei delicatessen kan eten (let op het dak) en een vuilbak. Het is niet altijd even duidelijk wat nu reflectie is en wat niet. De tegenstrijdigheden maken deze foto ook wel grappig. Er staat delicias, maar die vuilbak lijkt wel het tegenovergstelde te willen zeggen. |
|
Een spectaculaire gevel met dierenkoppen. Dat zie je wel vaker, maar meestal zijn deze dieren leeuwen of duivelachtige wezens. Dit heb ik nog nooit gezien met olifanten. Deze foto geeft me inspiratie om zoiets ook te doen maar dan met kippenkoppen die dreigend kijken met open snavels. (Darwiklei?) Misschien zoals die waterspuwers aan de Notre-Dame?
|
Dag 2
Schets uit het Prado:
|
Jheronimus Bosch - (detail uit) De Hooiwagen
Leuke en duidelijke manier van afbeelden wie er boven wie staat. Wie is jager en wie is prooi? Wie is het slachtoffer? |
Foto's uit het Matadero:
|
De beweging in deze foto is zeer opvallend. Het doet me denken aan de fladderende kippetjes die heen en weer rennen. De ene figuur kijkt neer op de andere. Door de afsnijding is het moeilijker te zien wat de relatie is tussen de twee figuren. Is de grotere figuur zorgzaam voor de ander? Of zou hij/zij plots een venijnige steek kunnen geven vanuit de hoogte? Door de warme kleuren ziet het er eerder een zorgzaam tafereeltje uit. Wat zou er gebeuren in een agressief koel blauwachtig licht? |
|
Het tegenlicht dat ervoor zorgt dat je van de figuur enkel het silhouet ziet maakt een enorme schaduw achter de persoon. De persoon lijkt zich van geen kwaad bewust, maar toch heeft deze schaduw iets bedreigends. Het gat in de muur lijkt op een tumor die uit het schaduwhoofd lijkt te groeien. Of zijn het donkere gedachten? Je kan het ook zien als het feit dat duistere gedachten op het eerste gezicht niet altijd op te merken zijn.
|
Dag 3
Schetsen uit het Reina Sofia (waar de gebraden kippen in mijn mond vlogen):
|
Miro - Pintura
Dit schilderij deed me meteen denken aan 2 kippen waarvan de ene kip de andere kip pikt. Hoe eenvoudig weergegeven! Het eenvoudige kleurgebruik (blauwe achtergrond, rode kam en witte kip) sprak me ook erg aan. Hoe onze beeldvorming bepaald dat iets wit met rode uitstulpingen mij meteen aan een kip doet denken. Die cirkel rechts onderaan lijkt zelfs een ei. de kippen zitten op de ladder en elke kip heeft zijn stok. Wie hoger op het trapje wil, moet het opnemen tegen de 'opperkip'. |
|
Zo zie ik het schilderij van Miro |
|
Nog een andere 'kip' van Miro |
|
Schets van hoe de kip er meer herkenbaar uit zou zien. |
|
André Masson - (detail uit) The Family in a State of Metamorphosis (1929)
Met enkele kronkelige lijnen een kipachtig figuur (de kam is op het schilderij rood). |
4 details uit:
Salvador Dali - Sterile Efforts (1928)
Vreemd werk met allerlei vogelachtige figuren.
(van hoog naar laag:)
Een toren met een ei.
Een vogel pikt de andere vogel
Een vogel in de vorm van een hand
Een mismaakt kuiken
Dit werk toont nog een andere manier van hoe je pluimvee kan afbeelden.
|
Picasso - (detail uit) Guernica
Als je Guernica op het internet zou bekijken, zal je dit vogeltje bijna niet zien. Het is namelijk voledig in het zwart op een zware achtergrond geschilderd/gekrast? Je ziet het enkel als er licht op valt.
Dit vogeltje past in mijn thema van lijdend pluimvee.
|
Foto uit het Reina Sofia:
|
Eén van de hoofden uit: Thomas Schütte - Jerks (2006)
Ik bouw verder op het idee van de kippenhoofden (zie de foto van het gebouw met de olifanten). De techniek om het hoofd vorm te geven spreekt me aan. Het hoofd is vervormd en je ziet nog duidelijk de 'toets' van de kunstenaar. Toch zijn het echte karakterkoppen. De hoofden zijn stuk voor stuk herkenbaar en hebben een eigen persoonlijkheid. |
Foto's uit Mercado San Miguel:
|
Detail van (waarschijnlijk) knolselder. De textuur doet me denken aan de huid van een geplukte kip. |
|
Zelfs dood lijkt de bovenste vis een 'hogere' positie te hebben dan de onderste vis. Met scherpe tanden is het alsof hij brutaal in de camera kijkt. De typische 'macho-vis'. De andere vis lijkt onderdanig en kijkt schuchter weg. De textuur van de schubben en het ijs is zeer duidelijk en precies weergegeven. |
Dag 4
Schetsen uit het Thyssen-Bornemisza Museum
|
Paul Gauguin - In the henhouse
Wat me eerst opviel aan dit werk (na het feit dat er kippen op afgebeeld waren) was dat dit sobere eenvoudige schilderijtje voorzien was van een vrij opvallende goudkleurige kader. Deze combinatie vond ik wel geslaagd. Het trok de aandacht naar het werk. Ik vond het prachtig hoe die kipjes zo eenvoudig maar toch herkenbaar en realistisch waren afgebeeld. Het werk straalt rust uit. Maar 'in the henhouse' kan het er ook heel wat luidruchtiger aan toegaan! |
|
George Grosz - Street Scene (Kurfürstendamm) (detail)
De typische grijze muis die met tegenzin naar het werk vertrekt. Enkel door het zien van het gelaat van het personage kan je er zoveel bij fantaseren. Sommige mensen dragen geen masker. Bij hen lees je gewoon van hun gezicht wat er in hen omgaat. De kunstenaar heeft dit heel duidelijk weergegeven. Het is meer een karikatuur. |
|
Maestro De La Virgo inter Virginas - Laatste Avondmaal (Detail)
Detail uit een bijbels tafereel dat al zeer vaak werd geschilderd. Maar op deze manier had ik het nog nooit gezien. Vooral dit fragment waarbij de apostel zeer onderdanig het brood uit de hand van Jezus wil eten vond ik een beetje bizar (Nu ik er verder over nadenk, vroeger moesten de mensen als ze de communie deden hun mond opendoen en dan legde de priester de hostie op hun tong) Dat onderdanige tegenover dat superieur gevoel (dat Jezus op dat moment toch zeker wel gevoeld moet hebben) lijkt me een bruikbaar contrast voor het project. |
|
Peter Paul Rubens - St. Michael Expelling Lucifer and the rebelian Angels from Heaven
Dit dynamische werk lijkt me vooral interessant (en zeker bruikbaar) naar compositie toe. Hoe de ene persoon de andere overmeestert en de anderen toekijken of meehelpen. Je zou het extreem pesten kunnen noemen. |
Foto genomen op het speelplein naast het museum:
|
De pikorde bij de duiven. Deze foto doet me denken aan de vooropdracht van het project, maar dan met duiven. De drie duiven links vallen vooral op. Het lijkt alsof de middelste duif 'the leader' is met zijn 2 hulpjes. De andere duiven zetten stapjes in hun richting. Zullen ze de lijn (letterlijk en figuurlijk) oversteken en zich bij hen aansluiten? Dit doet me denken aan de speelplaats. Sommigen zullen er niet bijhoren en mogen die lijn niet oversteken. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten